Fizjo Zdrowie

Logo - Fizjo Zdrowie - Rehabilitacja - Kędzierzyn Koźle

Kinezyterapia

Kinezyterapia jest częścią fizjoterapii, której głównym zadaniem jest leczenie ruchem. Nazwa i jej założenia pochodzą od łacińskich słów Kinesis – ruch i Therapeia – leczenie. Kinezyterapia wykorzystuje gimnastykę leczniczą oraz masaż leczniczy w celu przywrócenia utraconych sprawności narządu ruchu. W ogólnym zarysie można powiedziec, że kinezyterapia przyczynia się do wzmocnienia osłabionych mięśni, usprawnia pracę stawów i całego organizmu a także przystosowuje chorego do życia z trwałą niepełnosprawnością.

Poprzez zastosowanie odpowiednich ćwiczeń kinezyterapię można stosować na wiele różnych dolegliwości nie tylko związanych z narządem ruchu. Świetnie sprawdza się jako:

• rehabilitacja układu oddechowego – w chorobach płuc i opłucnej w przebiegu zmian pourazowych oraz przy deformacjach kręgosłupa lub klatki piersiowej
  • rehabilitacja układy nerwowego – w takich jednostakcj chorobowych jak: parkinson, stwardnienie rozsiane (SM), uszkodzenie układu nerwowego
  • rehabilitacja układu moczowego – przy zastosowaniu odpowiednich ćwiczeń można zapobiec zaleganiu moczu w drogach moczowych, co zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych
  • rehabilitacja układu sercowo-naczyniowego – w takich jednostach chorobowych jak: zawał serca, udar mózgu, choroba wieńcowa czy też przed i po zabiegach kardiochorurgicznych

Najbardziej kojarzona jest jednak kinezyterapia z rehabilitacją w obrebie stawów, kości i mięśni. Bardzo dobre efekty uzyskuje się u dzieci, u których co raz częściej spotyka się wady postawy, a także niezależnie od wieku u osób z różnego rodzaju kontuzjami czy złamaniami. Biorąc pod uwagę obecne czasy, co raz bardziej zauważalne jest również znaczenie rehabilitacji geriatrycznej, która dba o stan fizyczny seniorów nie tylko dotkniętych chorobami ale także jako profilaktyka zmian degeneracyjnych.

Kinezyterapia – jak wpływa na organizm:

Kinezyterapia wpływa na cały organizm człowieka oraz na wszystkie narządy ruchu. Poza tym, że przez odpowiednie ćwiczenia kształtuje się poprawną postawę ciała, kinezyterapia poprawia również zakres ruchu stawów i utrzymuje je na właściwym poziomie. Ćwiczenia powodują nie tylko wzmocnienie włókien mięśniowych, ale też przyrost ich masy. W ten sposób zdrowe i silne mięśnie są w stanie odciążyć uszkodzone stawy, więzadła czy kręgosłup. Podobnie jak w przypadku innych treningów, poprawia się wydolność organizmu i funkcjonowanie układu krążenia. Pobudzony zostaje też układ nerwowy, a reakcja na bodźce staje się szybsza – poprawia się pamięć ruchowa.

Aby mieć pewność, że cały proces usprawniania przebiegnie pomyślnie oraz, że będzie on jak najbardziej nakierowany na jednostkę chorobową poleca się udanie na wizytę tylko do wykwalifikowanego terapeuty. Warto skorzystać z poleceń znajomych lub szukać na sprawdzonych stronach m.in. Znajdź fizjoterapeutę.

Zabiegi kinezyterapii:

Wachlarz zabiegów jakimi dysponuje fizjoterapeuta/rehabilitant jest bardzo szeroki. To właśnie uniwesalność kinezyterapii sprawia, że jest ona tak bardzo pomocna. W zależoności od stanu pacjenta i dokumentacji pomocniczej podejmowana jest decyzja o tym z jakiej metody skorzystać. Mogą to być:

• ćwiczenia bierne – ćwiczenia wykonywane są przez fizjoterapeutę bez udziału pacjenta
  • ćwiczenia czynne – ćwiczenia wykonywane są przez pacjenta pod okiem fizjoterapeuty lub przy jego pomocy
  • ćwiczenia specjalne – połączenie ćwiczeń biernych i czynnych
  • kinesiotaping – metoda wykorzystująca do terapii specjalne plastry dzięi, którym poprawić można zakres ruchomości a także utrwalić prawidłowe nawyki ruchowe

Najlepsze rezultaty przynosi leczenie skojarzone polegające na stosowaniu kinezyterapii wraz z zabiegami fizykalnymi, masażem czy też kinesiotapingiem.

Czy kinezyterapia jest dla każdego?

O podjęciu terapii zawsze powinien decydować specjalista. Kinezyterapia wskazana jest przy:

• urazach w obrębie aparatu ruchu
  • chorobie reumatoidalnej
  • zwyrodnieniach stawów
  • bólach kręgosłupa
  • chorobie Parkinsona
  • stwardnieniu rozsianym (SM)
  • uszkodzeniu obwodowego układu nerwowego
  • po terapii nowotworowej, zwłaszcza po mastektomii
  • schorzeniach układu oddechowego

Bezwzględnym przeciwwskazaniem jest ogólny, bardzo słaby stan pacjenta. Dlatego o rehabilitacji zawsze powinien decydować specjalista na podstawie historii choroby.